Základní informace k zákonu o střetu zájmů
Zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů (dále jen „zákon“), ukládá veřejným funkcionářům uvedeným v zákoně předkládat oznámení o činnostech (§ 9), oznámení o majetku (§ 10), oznámení o příjmech, darech a závazcích (§ 11) nebo negativní oznámení (§ 12 odst. 2) příslušnému evidenčnímu orgánu, a to ve lhůtách stanovených tímto zákonem po celou dobu výkonu funkce. Oznámení podávají veřejní funkcionáři příslušnému evidenčnímu orgánu.
Veřejnými funkcionáři se rozumí člen zastupitelstva, který je pro výkon funkce dlouhodobě uvolněn, starosta a členové rady, kteří nejsou pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni a vedoucí úředník územního samosprávného celku podílející se na výkonu správních činností, za podmínek stanovených zákonem ( § 2 odst. 3) ). Vzhledem k chybě v zákonu však oznámení podaná vedoucími úředníky nejsou v současné době vedena v registru oznámení a nelze do nich nahlížet.
Do registru oznámení má podle § 13 zákona každý občan právo bezplatně nahlížet na základě písemné případně elektronické žádosti opatřené zaručeným elektronickým podpisem a pořizovat si z něj opisy a výpisy, které evidenční orgán neověřuje a tyto listiny nemají charakter veřejných listin. Fotokopie oznámení se neposkytují. Do registru oznámení lze nahlížet v listinné podobě v místě sídla evidenčního orgánu a rovněž lze do registru nahlížet v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě, a to po udělení uživatelského jména a přístupového hesla. Podle § 13 odst. 3 zákona má každý právo písemně sdělit evidenčnímu orgánu skutečnosti, které nasvědčují nepravdivosti nebo neúplnosti údajů uvedených v oznámení evidovaných v registru.
Fyzická osoba, která používá nebo dále zpracovává údaje vedené v registru k jinému účelu než ke zjištění případného střetu zájmů nebo neoprávněně sdělí třetí osobě uživatelské jméno a přístupové heslo k nahlížení do registru v elektronické podobě se dopustí přestupku ( § 23 odst. 2). Tyto přestupky projednává Úřad pro ochranu osobních údajů. Za přestupek lze uložit pokutu do výše 50 000 Kč.
Evidenční orgán:
tajemník Úřadu městské části města Brna
Brno-Židenice
Gajdošova 7
615 00 Brno
tel.: 548 426 124
email:
Evidenčním orgánem pro Magistrát města Brna je (v souladu s § 14 zákona) tajemník Úřadu městské části města Brna, Brno-Židenice. Vede registr oznámení pro členy Zastupitelstva městské části Brno-Židenice, kteří jsou pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni (starosta, místostarostové) a členy Rady městské části Brno-Židenice, kteří nejsou pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni.
Registr je veden v souladu se zákonem v listinné a elektronické podobě. Přístup do registru je umožněn na základě žádosti žadatele, ve které žadatel uvede zákonem stanovené údaje (jméno, příjmení, datum narození, trvalý pobyt a adresu pro doručování a údaj a zda bude nahlížet v listinné nebo v elektronické podobě). Žádost lze podat osobně, prostřednictvím pošty nebo elektronicky do el. podatelny.
Pro nahlížení v listinné podobě má žadatel možnost nahlédnout na kopie čestných prohlášení pořízené úředním orgánem (z důvodu zabránění poškození nebo zničení originálů). Originály čestných prohlášení jsou archivovány. Do registru v listinné podobě má žadatel možnost nahlížet v úřední dny po předchozí dohodě s evidenčním orgánem. Úřední hodiny jsou v pondělí a středu od 08:00 h do 17:00 h.
Pro nahlížení v elektronické podobě vygeneruje evidenční orgán login a přístupové heslo, které zašle žadateli doporučeně do vlastních rukou. Uživatelské jméno a přístupové heslo mají platnost pět dní počínaje okamžikem prvního přihlášení do aplikace
Veškeré formuláře a přístup k elektronické podobě najdete na webové adrese: http://sz159.brno.cz/wrz159/menu.nl?OJ=zidenice